هم آواز  
مهم ترین اخبار :
سنتي كلاسيك پاپ فلامنكو موسيقي فيلم موسيقي بانوان آلبوم ها ترانه ها كافه هنر مشاهير فستيوال ها سينماي ايران سينماي جهان انيميشن نقد فيلم راديو ، تلويزيون
   ورود / ثبت نام در سايت    پنجشنبه، ۲ مرداد ماه ، ۱۳۹۳
هم آواز News : ـ يادي از داریوش رفیعی
ارسال شده بوسیله رضا اشراقی در مورخه : سه شنبه، ۶ اسفند ماه ، ۱۳۸۷ ساعت : 16:07 (4431 مشاهده)
کد خبر : 10494

موسیقی سنتی و مقام

داریوش رفیعی خواننده‌ی کرمانی، پنجاه سال پیش در بهمن ماه درگذشت. با گذشت پنجاه سال اما همچنان ترانه‌ی "زهره"ی او ورد زبان‌هاست

داریوش رفیعی در واقع آنچه که در ترانه‌هایش می‌خواند، همه از دل برآمده بود و شاید به همین دلیل نیز بر دل‌ها می‌نشست.


واقعا راز ماندگاری برخی از ترانه‌ها در چیست؟ محتوای پر معنا و مفهوم آن؟ یا آهنگ دلنشینی که بر روی آن نهاده‌اند؟ یا صدای زیبا و استثنایی خواننده؟ گاه مجموعه‌ی این زیبائی‌ها در ترانه‌ای هست، اما از ماندگاری خبری نیست. اغلب ترانه‌ای ساده با محتوای معمولی، ناگهان بر دل‌ها می‌نشیند و زمزمه‌ها را بدنبال خود می‌آورد.

ترانه‌ی"آمنه" راهمه به خاطر دارند. نه خواننده صدایی استثنایی داشت و نه محتوای ترانه که آمنه را چشم و چراغ شاعرمی‌دانست حرف جالبی برای گفتن داشت. اما آمنه کم کم به چیزی شبیه سرود ملی تبدیل شده بود و آنچنان جایی در میان مردم باز کرده بود، که بی جهت و با جهت،مردم بلافاصله آن را زمزمه می‌کردند. در استادیوم‌های ورزشی حتا برای تشویق فوتبالیست‌ها، آمنه را می‌نواختند. بی سبب نیست که ترانه را یکی از موثرترین دست‌آوردهای رسانه‌ای در میان مردم می‌دانند.

 

محتوای ساده‌ی عاشقانه‌ی برخی از ترانه‌ها و گاه برداشت‌های اجتماعی، سیاسی از بعضی از آن‌ها در ماندگاری‌شان نقش بسزائی دارد. "مرا ببوس" با آهنگ مجید وفادار همچنان ورد زبان‌هاست. "وفادار" گویا متخصص ساختن ترانه‌های ماندگار است. شاید ماندگاری دو ترانه‌ی"گلنار" و "زهره" را نیز بتوان مدیون وفادار بود. اما خواننده‌ی زهره نیز با ویژگی‌های چشم گیر در پنجاه سال پیش، سهم بزرگی در جاری ساختن آن ترانه‌ها بر زبان مردم داشت.

 

دو ترانه ماندگار

 

داریوش رفیعی، جوان خوش سیما و خوش قد و بالای کرمانی، با صدایی محزون و گرفته و ظاهری آراسته که از وضعیت مناسب مالی او خبر می‌داد، از همان آغاز کار در رادیو، کنجکاوی‌ها را برانگیخت.

 

جواد بدیع زاده، خواننده ترانه‌های مردمی و عضو شورای موسیقی رادیو، کاشف صدای او بود. با توصیه‌ی او بود که پای داریوش به رادیو باز شد. صدای داریوش هم بر روی ترانه‌های محلی مثل"مستانه" که شیرازی است، خوب می‌نشست و هم ترانه‌های عاشقانه که حالی و آنی ویژه می‌خواهد.

 

شنیدن ترانه‌های عاشقانه، با صدای گرفته‌ی این جوان بیست و دو سه ساله، دل عاشقان را نیز به لرزه در می‌آورد. یکی از این ترانه‌ها گلنار نام داشت، که شعر آن را "کریم فکور" سروده، و مجید وفادارآهنگی در دستگاه دشتی بر روی آن گذاشته بود.

 

گلنار- گلنار کجایی که از غمت ناله می‌کند عاشق وفادار

گلنار- گلنار کجایی که بی تو شد دل اسیر غم‌،دیده‌ام گهر بار

 

مجید وفادار که نبض اشتیاق مردم را در دست داشت، با فاصله‌ای سه، چهار ساله آهنگ دیگری در دستگاه سه گاه  بر روی شعر زهره گذاشت. تا سال‌ها پیش همه گمان می‌کردند که سراینده‌ی این شعر جهانگیر تفضلی است. اما بنا به گفته‌ی جواد بدیع زاده و برخی از کارشناسان موسیقی، شعر از آن مهدی رئیسی است.

 

یاد از آن روزی که بودی زهره یارمن

دور از چشم رقیبان در کنار من

چون یقین کردی که در عشقت گرفتارم

سرد گشتی و نمودی این چنین خوارم

خود نکردی فکر آخر نازنین یارم

من هم چو تو دارم خدایی زهره

 

کدام عاشقی است که چنین گرفتاری‌هایی را بارها و بارها تجربه نکرده باشد. زهره از دل عشاق بر آمده بود، و بر گوش‌ها نیز نشست و ورد زبان‌ها شد.

 

خواننده‌ی عاشق پیشه

 

شاید اگر پدر داریوش به نمایندگی مجلس شورای ملی از بم کرمان برگزیده نمی‌شد، پای او نیز به تهران نمی‌رسید. داریوش بیست ساله بود که به تهران آمد. با ظاهری جذاب و دلی عاشق پیشه، از شهرستانی کوچک وارد شهر بزرگی شد که بدون تردید گرفتاری‌ها و قید و بند‌های شهرستانی کمتر در آن یافت می‌شد. هم زنان دلربا و زیبا به سوی او جلب می‌شدند و هم داریوش دلباخته‌ی آنان می‌شد. در واقع آنچه که در ترانه‌هایش می‌خواند، همه از دل برآمده بود و شاید به همین دلیل نیز بر دل‌ها می‌نشست.

 

ضربی‌خوان ماهر

 

در آن سال‌هایی که داریوش تصنیف‌های مردمی می‌خواند، هنوز ترانه به صورت امروزی باب نشده بود. نوازندگان و خوانندگان برای آن که تنوعی در کارهای خود ایجاد کنند، ضربی خوانی را رایج ساختند.

 

موسیقی شناسان می‌گویند: در ضربی خوانی، با آن که خواننده به هر حال در چهار چوب وزن وریتم عمل می‌کند، ولی این حق را به خود می‌دهد که ملودی را هرگونه که بخواهد پیش ببرد. شاید به همین جهت است که ضربی خوان‌های قدیم همه تنبک نواز هم بوده‌اند. داریوش از میان مردان، ضربی خوان ماهری بود، و پوران شاپوری بنا به نظر کارشناسان از میان زنان. در کارنامه‌ی هنری داریوش، چهل و هشت قطعه ضربی و تصنیف و آواز به ثبت رسیده است که غالب آن‌ها را مجید وفادار و پرویز یاحقی ساخته‌اند.

 

"آن" صدای داریوش

 

تورج نگهبان، ترانه‌سرا و از اعضای شورای موسیقی رادیو می‌گوید: «با آن که صدای داریوش چندان رسا و پر قدرت نبود، ولی"آن" ی در آن بود که کمیاب و تاثیر گذار است.» نگهبان صدای داریوش را تنها عامل موفقیت او می‌داند، نه آنچه را که می‌خواند. البته او این نکته را نیز نا گفته نمی‌گذارد که شکل و قیافه و رفتار و کردار او نه تنها زنان که مردان را هم کشته و مرده‌ی او می‌ساخت.

 

اسماعیل نواب صفا، ترانه‌سرا نیز گرفتگی و شور و حال ویژه‌ی صدای داریوش را که از حالات درونی او سرچشمه می‌گرفت، سبب فرا گیر شدن ترانه‌هایش می‌داند. او ضمن آن که بر تحریرهای کم آوازی او انگشت می‌گذارد، به دو نقطه‌ی قوت او نیز اشاره می‌کند. گلویش، عقده‌های درونش را به صدای پر کشش و پر جذبه‌اش منتقل می‌کرد. و ضرب شناسی‌اش که شرط  اول ضربی خواندن است، خوب بود. پرویز خطیبی، نویسنده نیز معتقد است که صدای داریوش آن چنان گرم و پر سوز بود که بر دل همگان می‌نشست.

 

بیژن ترقی، ترانه‌سرای دیگرمان نیز بر طبع حساس و چهره‌ی موقر و بلند نظری و گشاده دستی او انگشت می‌گذارد." او از مواهب انسانی، لطایف روحی و صفای درون بهره‌مند بود. نواب صفا رفیق و یار نزدیک او حرف آخر را می‌زند. چهره‌اش مصداق سبزه‌ی کشمیر بود که صدها دل را به زنجیر عشق کشیده بود.

 

تهران مخوف

 

با ورود این سبزه‌ی کشمیری به تهران مخوف، تنها در هنر به روی او گشوده نشد. رفت و آمدهای ناباب و آشنایی با زنی که نواب صفا او را در خاطراتش"پتیاره" می‌نامد، داریوش را به ورطه‌ی اعتیاد انداخت. نواب صفا می‌نویسد: «کم کم، پایش به مهمانی‌های شبانه باز شد. ناگهان سر از محفل رندان در آورد و در زندان فریب کاران و آدمی رویان دیو سیرت، اسیر شد. این زن پتیاره، ظاهرا بد قیافه نبود،  ولی نمیدانم چرا من، همواره در چهره‌ی او تصویر افعی را می‌دیدم.»

 

 داریوش رفیعی در سال ۱۳۰۶خورشیدی در بم کرمان به دنیا آمد و در سن سی و یک سالگی براثر اعتیاد، به بیماری کزاز گرفتار شد و در گذشت.

 

منبع : dw-world.de




:: نظر شما چیست؟

 *  تکمیل فیلدهای ستاره دار الزامیست
 * نام :
 * ايميل :
   تلفن :          
 * موضوع : 
 * نظر :

 * کد :
اگر نمیتوانید تصویر کد امنیتی را ببینید ، لطفا بر روي این قسمت کلیک نمايید
 * درج كد :
همزمان با تأیید انتشار نظر من ، از طریق ایمیل به من اطلاع داده شود
  [ بازگشت ]
* هم آواز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است منتشر نمی کند، جهت حفظ موارد امنيتي آي پي شما ثبت خواهد گردید

* لطفا از نوشتن نظرات و سئولات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

* اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2 ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می شوند

* توصيه مي شود به جاي ارسال كامنت هاي مشابه با نظرات منتشر شده، از موافقم و مخالفم استفاده فرماييد

موضوعات مرتبط

موسیقی سنتی و مقام

جامع ترین و معتبرترين خبرگزاري رسمی موسيقي و سينما


 
          انتخاب ها

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

درجه 2.63/5 (185رای)
امتیاز به این مطلب

Share

تعداد نظرات این خبر : 0 نظر

دريافت اخبار بخش موسیقی سنتی و مقام

Enter your email address


          تازه ترین اخبار
  • تازه های این تاپیک
  • تازه های سایت

          پربيننده ترين اخبار
  • اخبار برتر سایت
  • اخبار برتر تاپیک

          تبليغات







          تبلیغات متنی

 

Hamavaz = a complete online music and cinema sites portal
اشتراك درگروپ گوگل هم آواز
نشانی پست الکترونیک :
آرشیو هم آواز از groups.google.com

خانه | اخبار | موضوعات | آرشيو خبر | جستجو | نظرسنجي | حريم شخصي كاربران | تالار گفتگو | گالري | وب لينك | محصولات | فروشگاه

دريافت كد اخبار جهت نمايش در سايت شما | نسخه موبایل | نسخه Rss | آمار بازديد | تبليغات در هم آواز | درباره ما | ارتباط با ما

موسيقي سنتي و مقام | موسيقي كلاسيك | موسيقي راك ، پاپ ، جاز | موسيقي فلامنكو | موسيقي فيلم | موسيقي بانوان

آلبوم هاي موسيقي | برنامه كنسرت ها | كافه هنر | مشاهير موسيقي و سينما | فستيوال ها و جشنواره ها | ترانه ها و خاطره ها

فيلم هاي روي پرده | سينما و تئاتر ايران | سينما و تئاتر جهان | انيميشن | نقد و بررسي فيلم | راديو و تلویزیون | هنرمندان و هم آواز

لينک به سايت‌ها و وبلاگ‌ها ، به معناي تائيد ديدگاهها ، مطالب و محتوايشان نيست

تمامي حقوق اين سايت متعلق به هم آواز رسانه ميباشد ، استفاده از مطالب سايت فقط با ذكر نام و آدرس سايت مجاز ميباشد  
  
 Copyright  2006-2014 Hamavaz Resaneh Co. All Rights Reserved

Website Requirements : Best view in 1024 x 768 & Mozilla Firefox | Click Here To Install Flash player 13 Plug-in | Winrar

Help and Support : Tel : 0919 4758764 +98 919 4758764

HAMAVAZ Logo - نشانه رسمي سایت هم آواز HAMAVAZ Logo - نشانه رسمي سایت هم آواز

Hamavaz Monitoring by ServiceUptime.com نسخه موبایل Hamavaz Validate Robots خبر خوان بخشهاي خبري به تفكيك موضوعات Test Hamavaz By McAfee Click Here To Install


مدت زمان ایجاد صفحه : 5.13 ثانیه