هم آواز  
مهم ترین اخبار :
سنتي كلاسيك پاپ فلامنكو موسيقي فيلم موسيقي بانوان آلبوم ها ترانه ها كافه هنر مشاهير فستيوال ها سينماي ايران سينماي جهان انيميشن نقد فيلم راديو ، تلويزيون
   ورود / ثبت نام در سايت    شنبه، ۱۰ آبان ماه ، ۱۳۹۳
هم آواز News : ـ ياد باد آنكه زما وقت سفر ياد نكرد
ارسال شده بوسیله رضا اشراقی در مورخه : چهارشنبه، ۲۷ آبان ماه ، ۱۳۸۸ ساعت : 15:00 (10693 مشاهده)
کد خبر : 14716

موسیقی سنتی و مقام
كنسرت گروه گوشه به ياد استاد پرويز مشكاتيان در تالار وحدت به سرپرستي سيامك آقايي برگزار شد

در اين اجرا كه «ياد باد» نام داشت، بر‌خلاف ساير اجراها، تنها 3نفر يعني سيامك آقايي آهنگساز و نوازنده، پدرام خاور زميني نوازنده تنبك و سالار عقيلي به‌عنوان خواننده حضور داشتند و نشان دادند كه براي توليد يك اثر خوب و شنيدني لازم نيست تعداد اعضا و در حقيقت تعداد سازها زياد باشد.

نام كنسرت برگرفته از شعر حافظ (يادباد آنكه زما وقت سفر ياد نكرد/ به وداعي دل غم ديده ما شاد نكرد)، بود كه در بخش دوم اجرا شد و با توجه به‌دليل برگزاري كنسرت عنوان مناسبي بود.

بخش نخست؛ شور

بخش نخست اين برنامه، به تكنوازي سنتور سيامك آقايي اختصاص داشت. آقايي در اين بخش به تكنوازي در گوشه‌ها و آوازهاي دستگاه شور پرداخت و تبحر خود را درنواختن مضراب‌هاي ريز و اجراي پاساژهاي سخت نشان داد. آقايي همچنين ثابت كرد كه همچون استاد خود مي‌تواند مخاطب عام موسيقي كه اغلب به خاطر خواننده در كنسرت‌ حضور مي‌يابند را دست كم 45دقيقه پاي تكنوازي سنتور بنشاند.

 با وجود آنكه مردم ما به شنيدن موسيقي كلامي عادت دارند، در اين اجرا از چهره‌شان مي‌شد فهميد كه از شنيدن تكنوازي سنتور در فضاي موسيقي رديف دستگاهي ايران نيز لذت مي‌برند.

نبايد از ياد برد كه سال‌ها پيش استاد مشكاتيان نيز مي‌توانست توجه مردم را به تكنوازي صرف سنتور جلب كند و اين نشان مي‌دهد كه او توانسته دست‌كم اين توانايي را در برخي از شاگردان خود نيز ايجاد كند. البته اين تنها خدمت مشكاتيان به موسيقي ايراني نبوده‌است؛ او با دو آلبوم موسيقي «بيداد» و «دود عود»، بيدادي در موسيقي ايراني ايجاد كرد و طيف گسترده‌اي از مردم را به موسيقي اصيل و كلاسيك ايراني علاقه‌مند كرد.

آقايي هم در اين اجرا نشان داد كه مي‌تواند اين راه استادش را ادامه دهد. اگرچه شرايط او در مقايسه با استادش سخت‌تر است، اما وجود چنين دغدغه‌اي براي يك هنرمند بسيار مهم و ارزشمند است. البته تاسيس گروه سنتورنوازان توسط آقايي كه متشكل از 5 نوازنده سنتور است، بيانگر توجه او به نوآوري در موسيقي ايراني نيز هست. از سوي ديگر همين توجه به نوآوري است كه آقايي را به سوي همكاري با گروه جاده ابريشم كشانده‌است.

بخش دوم؛ نوا

بخش دوم كنسرت «ياد باد» با پيش‌درآمدي در دستگاه نوا آغاز شد. اين قطعه برخلاف ساير پيش‌درآمدها، يكدست نبود و گاه با مضراب‌هاي تكنيكي سنتور شكل ديگري به‌خود مي‌گرفت. به‌عنوان نمونه، آقايي و خاورزميني در اين قطعه پيش از فرود، چند جمله‌ را با مضراب‌هاي معمول در قطعات چهارمضراب نواختند و دوباره به پيش‌درآمد نوا فرود آمدند كه كار را شنيدني و زيبا‌تر كرد.

روال معمول در اجراي گروه‌هاي سنتي اين است كه براي نشان‌دادن توانايي‌هاي نوازنده و خواننده در كنار اجراي تصنيف‌ها، قطعاتي به شكل ساز و آواز نيز اجرا مي‌شود كه اغلب آنها تنها مورد توجه مخاطبان خاص موسيقي ايراني و آن دسته كه موسيقي رديف دستگاهي ايران را مي‌شناسند، قرار مي‌گيرد. در اين كنسرت چهار تصنيف اجرا شد، اما پيش از هركدام، عقيلي آواز مي‌خواند و آقايي با سنتور، آوازش را جواب مي‌داد.

در حقيقت براي خسته نشدن مخاطب عام، گروه به جاي اختصاص يك بخش طولاني و مفصل به اجراي قطعات ساز و آوازي، پيش از هر تصنيف، يكي از گوشه‌هاي دستگاه نوا به شكل آواز و جواب ساز اجرا مي‌كرد. پس از اجراي پيش‌درآمد نوا، عقيلي و آقايي گوشه درآمد نوا را براساس شعري از حافظ با مطلع بنال بلبل گر با منت سر ياريست، كه ما دو عشقيم و كار ما زاريست اجرا كردند و به تصنيف «مدامم مست» رسيدند.

اين تصنيف نيز با مطلع مدامم مست مي‌دارد نسيم جعد گيسويت، خرابم مي‌كند هر دم فريب چشم جادويت اوج و فرودهاي بسيار خوبي داشت و خاورزميني نيز به خوبي عقيلي و آقايي را همراهي كرد. اگرچه در اين تصنيف توقف‌ها كمي طولاني بود اما شروع خيلي خوبي داشت و فرودي معمولي!

پيش از تصنيف «بشنو اين نكته» نيز، قطعه آوازي با شعر «تكيه بر جاي بزرگان نتوان زد به گزاف، مگر اسباب بزرگي همه آماده كنيم» اجرا شد.

پس از تصنيف بشنو اين نكته، آقايي و خاورزميني چهارمضراب نوا را كه برگرفته از چهارمضراب بيات ترك استاد علي‌اكبرخان شهنازي بود، نواختند و عقيلي نيز با آواز خود آن دو را همراهي كرد. اما نكته جالب در اين قطعه و قطعه پاياني، صداي ضبط شده عقيلي بود. گويا گروه براي بخش‌هايي كه به همنوايي نياز بوده از صداي خود عقيلي كه پيش از اين ضبط شده بود، استفاده‌كردند. البته اين روش معمولي در موسيقي ايراني نيست؛ به‌ويژه آنكه اجراي اين بخش‌ها خارج از توانايي عقيلي نبوده و پيش از اين،  او از عهده اجراي قطعات دشوارتر نيز برآمده‌است.

قطعه «ياد باد» قطعه كوتاهي براساس شعر «يادباد آنكه زما وقت سفر ياد نكرد،...» بود كه اشك بسياري را در آورد. البته شايد اين اشك بيشتر به خاطر حال و هواي خود آقايي در نواختن اين قطعه بود. اگرچه نمي‌توان انكار كرد كه دستگاه نوا در اوج زيبايي، غمگين‌ترين دستگاه موسيقي ايران است. به هر حال گروه، قطعه آخر كه «نوري ز كجا» نام داشت را به يك دونوازي زيبا بين سنتور و تنبك  پيوند زدندتا فضاي حزن‌انگيز نوا را كمي تلطيف كنند.



منبع : همشهري


:: نظر شما چیست؟

 *  تکمیل فیلدهای ستاره دار الزامیست
 * نام :
 * ايميل :
   تلفن :          
 * موضوع : 
 * نظر :

 * کد :
اگر نمیتوانید تصویر کد امنیتی را ببینید ، لطفا بر روي این قسمت کلیک نمايید
 * درج كد :
همزمان با تأیید انتشار نظر من ، از طریق ایمیل به من اطلاع داده شود
  [ بازگشت ]
* هم آواز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است منتشر نمی کند، جهت حفظ موارد امنيتي آي پي شما ثبت خواهد گردید

* لطفا از نوشتن نظرات و سئولات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

* اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2 ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می شوند

* توصيه مي شود به جاي ارسال كامنت هاي مشابه با نظرات منتشر شده، از موافقم و مخالفم استفاده فرماييد

موضوعات مرتبط

موسیقی سنتی و مقام

جامع ترین و معتبرترين خبرگزاري رسمی موسيقي و سينما


 
          انتخاب ها

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

درجه 2.75/5 (405رای)
امتیاز به این مطلب

Share

تعداد نظرات این خبر : 0 نظر

دريافت اخبار بخش موسیقی سنتی و مقام

Enter your email address


          تازه ترین اخبار
  • تازه های این تاپیک
  • تازه های سایت

          پربيننده ترين اخبار
  • اخبار برتر سایت
  • اخبار برتر تاپیک

          تبليغات







          تبلیغات متنی

 

Hamavaz = a complete online music and cinema sites portal
اشتراك درگروپ گوگل هم آواز
نشانی پست الکترونیک :
آرشیو هم آواز از groups.google.com

خانه | اخبار | موضوعات | آرشيو خبر | جستجو | نظرسنجي | حريم شخصي كاربران | تالار گفتگو | گالري | وب لينك | محصولات | فروشگاه

دريافت كد اخبار جهت نمايش در سايت شما | نسخه موبایل | نسخه Rss | آمار بازديد | تبليغات در هم آواز | درباره ما | ارتباط با ما

موسيقي سنتي و مقام | موسيقي كلاسيك | موسيقي راك ، پاپ ، جاز | موسيقي فلامنكو | موسيقي فيلم | موسيقي بانوان

آلبوم هاي موسيقي | برنامه كنسرت ها | كافه هنر | مشاهير موسيقي و سينما | فستيوال ها و جشنواره ها | ترانه ها و خاطره ها

فيلم هاي روي پرده | سينما و تئاتر ايران | سينما و تئاتر جهان | انيميشن | نقد و بررسي فيلم | راديو و تلویزیون | هنرمندان و هم آواز

لينک به سايت‌ها و وبلاگ‌ها ، به معناي تائيد ديدگاهها ، مطالب و محتوايشان نيست

تمامي حقوق اين سايت متعلق به هم آواز رسانه ميباشد ، استفاده از مطالب سايت فقط با ذكر نام و آدرس سايت مجاز ميباشد  
  
 Copyright  2006-2014 Hamavaz Resaneh Co. All Rights Reserved

Website Requirements : Best view in 1024 x 768 & Mozilla Firefox | Click Here To Install Flash player 13 Plug-in | Winrar

Help and Support : Tel : 0919 4758764 +98 919 4758764

HAMAVAZ Logo - نشانه رسمي سایت هم آواز HAMAVAZ Logo - نشانه رسمي سایت هم آواز

Hamavaz Monitoring by ServiceUptime.com نسخه موبایل Hamavaz Validate Robots خبر خوان بخشهاي خبري به تفكيك موضوعات Test Hamavaz By McAfee Click Here To Install


مدت زمان ایجاد صفحه : 3.08 ثانیه