هم آواز  
مهم ترین اخبار :
سنتي كلاسيك پاپ فلامنكو موسيقي فيلم موسيقي بانوان آلبوم ها ترانه ها كافه هنر مشاهير فستيوال ها سينماي ايران سينماي جهان انيميشن نقد فيلم راديو ، تلويزيون
   ورود / ثبت نام در سايت    شنبه، ۱ شهریور ماه ، ۱۳۹۳
هم آواز News : ـ دانلود سمفونی شماره یک بتهوون
ارسال شده بوسیله رضا اشراقی در مورخه : سه شنبه، ۲۲ مرداد ماه ، ۱۳۸۷ ساعت : 02:36 (27773 مشاهده)
کد خبر : 5265

موسیقی كلاسيك

اواخر سال 1799 بتهوون شروع به تهیه سنفونی شماره یک خود نمود و پس از حدود دو سال آنرا در دسامبر سال 1801 منتشر کرد. ریشه های تهیه این سنفونی به هنگامی باز می گردد که او تصمیم گرفت تا بعنوان شاگرد موسیقی، سر کلاسهای هایدن حاضر شود. او به همین دلیل در سال 1792 شهر بن را ترک کرد و به وین رفت


آگاهان و منتقدین موسیقی معتقد هستند که بتهوون با وجود توانایی های زیادی که در تصنیف موسیقی سنفونی داشت به علت احترامی که برای بزرگانی چون هایدن و موتزرات قائل بود و نیز آنکه تمایل داشت کاری در اندازه کارهای این اساتید موسیقی سنفونیک ارائه کند، تصمیم گرفت تا در تهیه اولین کار سنفونیک خود علجه نکند.

البته بتهوون قبل از آنکه در اواخر سال 1799 رسمآ کار بر روی سنفونی شماره یک خود را شروع کند از سال 1975 هنگامی که از محضر یوهان جورج آلبرتزبرگ (Albrechtsberger, Johann Georg) کنترپوآن فرا می گرفت تمرینهای خود را همگی بر روی ایده های سنفونی دو ماژور خود انجام می داد.

همچنین دست نوشته هایی از بتهوون باقی مانده است که نشان می دهد در همین ایام او علاقه داشته تا اپوس 21 خود - که همین سنفونی شماره یک است - را در دو مینور تهیه کند تا در دو ماژور.

در هر صورت پس از انتشار این سنفونی یکی از مجله های موسیقی آن زمان بنام Allgemeine Musikalische Zeitung (مجله موسیقی عمومی)، اولین سنفونی بتهوون را یک کار هنری قابل قبول و مملو از ایده های نو دانست و تنها ایرادی که به آن گرفت کاربرد بیش از اندازه سازهای بادی بود.

شکل این موسیقی کاملآ بیانگر آن است که هدف بتهوون از تهیه سنفونی اول بیشتر آن بوده که خود را به عنوان یک موسیقیدان قابل، به دنیای سنفونی معرفی کند، تا اینکه بخواهد با جسارت ایده های جدید خود در موسیقی را بیان نماید. هرچند با این وجود او برخلاف عرف عمل کرد و موسیقی خود را بجای آنکه در هارمونی دو ماژور آغاز کند در دو ماژ هفت (C7) آغاز کرد و در فا ماژور نیز به پایان رساند.

در واقع در میان نه سنفونی بتهوون، سنفونی های شماره یک و دو او تفاوت های فاحشی با کارهای بعدی او دارند و بیشتر از آنکه عمیق و ژرف باشند همانند کارهای موتزارت و هایدن به سبک و سنت سنفونی های وینی - که بیشتر برای سرگرم کردن مخاطب - ساخته شده اند؛ دقت روی نحوه ساخت موتیف و ملود، بسط آنها و در کل ساختار موسیقی از جمله ویژگی های این دو سنفونی هستند. اما این روش موقتی بود چرا که بتهوون با تهیه سنفونی شماره سه خود یعنی اروئیکا (Eroica) آنرا بطور کلی کنار گذاشت.

این سنفونی در چهار موومان اجرا می شود که شامل قسمتهای زیر است :

1 : Adagio molto , Allegro con brio
2 : Andante cantabile con moto
3 : Menuetto Allegro molto e vivace , Trio
4 : Adagio , Allegro molto e vivace

به قسمتی از انتهای Menuetto گوش دهید :

audio.gif Menuetto Allegro molto e vivace

نگاهی به مقدمه موومان اول
بیایید در اینجا نگاهی کوتاه به مقدمه موومان اول این سنفونی داشته باشیم، ابتدا یکبار آنرا به دقت گوش دهید.

audio.gif Adagio molto

فلوت، ابوا، کلارینت و فاگوت سازهایی هستند که در آغاز مقدمه کوتاه - 12 میزانی - این سنفونی بخوبی خود را نمایان کرده علاقه بتهوون را به ساز های بادی نشان می دهند. همانطور که قبلآ هم اشاره کردیم ترکیب این سازها با یکدیگر هارمونی دو ماژور هفت را در ابتدای سنفونی می سازند. مقدمه با تمپوی آرام اجرا می شود (Adagio molto).

دو میزان اول حرکت های ملودیک مشابه دارند، در میزان اول هارمونی از دو ماژور - هفت - به فا ماژور و در میزان بعدی از سل ماژور - هفت - به دو ماژور حرکت می کند.

میزان سوم از لحاظ ملودی تقریبآ شبیه دو میزان اول است با این تفاوت که بخش سوپرانو بجای یک نت چنگ دو نت سیاه اجرا می کند. آهنگساز در این میزان از هارمونی ر ماژور - هفت - استفاده کرده تا بتواند به راحتی روی سل ماژور - که هفت نیست - فرود بیاید. (آکورد هفت کمی متزلزل است برای همین چون هدف اصلی فرود بوده آکورد ساده استفاده شده است.)

می توان اینگونه در نظر گرفت که در اینجا یک مدولاسیون انجام شده است چرا که از میزان پنجم مجموعه ملودی هایی که بخش زهی اجرا می کنند همگی در سل ماژور یا مینور نسبی آن یعنی می مینور قرار دارند.

از زیباترین قسمت های این مقدمه می توان به حرکت های متصل ملودی توسط سازهای زهی اشاره کرد که در میزان هشتم به حالت سئوال و جواب توسط نت های سیاه بین بخش های زهی و بادی منتهی می گردد. به هارمونی این قسمت - میزان 8 که در واقع Climax این قسمت است- دقت کنید ببینید چگونه در ضرب سوم تقریبآ همه سازها فقط نت فا را می نوازند و این تنظیم چقدر زیبا است. (در واقع در تنظیم نت فا غالب است چراکه یک نت لا و یک نت ر هم توسط زهی ها اجرا می شود.) شبیه به همین حرکت را می توان پس از یک پاساژ آرام در میزان 9 ، در میزان 10 نیز مشاهده کرد.

میزان یازدهم در واقع آغاز فرود نهایی مقدمه است، به حرکت روان، آرام و ملودیک بادی ها در هارمونی دوماژور به سمت سل ماژور دقت کنید (میزانهای 11 و 12)

پیشنهاد می کنیم موسیقی را گوش کنید و با نگاه کردن به پارتیتور مقدمه این سنفونی به عظمتی که در سادگی این تنظیم وجود دارد فکر کنید.

گفتگوی هارمونیک




:: نظر شما چیست؟

 *  تکمیل فیلدهای ستاره دار الزامیست
 * نام :
 * ايميل :
   تلفن :          
 * موضوع : 
 * نظر :

 * کد :
اگر نمیتوانید تصویر کد امنیتی را ببینید ، لطفا بر روي این قسمت کلیک نمايید
 * درج كد :
همزمان با تأیید انتشار نظر من ، از طریق ایمیل به من اطلاع داده شود
  [ بازگشت ]
* هم آواز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است منتشر نمی کند، جهت حفظ موارد امنيتي آي پي شما ثبت خواهد گردید

* لطفا از نوشتن نظرات و سئولات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

* اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2 ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می شوند

* توصيه مي شود به جاي ارسال كامنت هاي مشابه با نظرات منتشر شده، از موافقم و مخالفم استفاده فرماييد

پنجشنبه، ۴ آبان ماه ، ۱۳۹۱ ساعت: ۲۰:۵۵
amirhossein می نویسد :
خطا

پس کو دانلودش




موافقم
-10
مخالفم
( +73 | -83 )

موضوعات مرتبط

موسیقی كلاسيك

جامع ترین و معتبرترين خبرگزاري رسمی موسيقي و سينما


 
          انتخاب ها

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

درجه 2.94/5 (243رای)
امتیاز به این مطلب

Share

تعداد نظرات این خبر : 1 نظر

دريافت اخبار بخش موسیقی كلاسيك

Enter your email address


          تازه ترین اخبار
  • تازه های این تاپیک
  • تازه های سایت

          پربيننده ترين اخبار
  • اخبار برتر سایت
  • اخبار برتر تاپیک

          تبليغات







          تبلیغات متنی

 

Hamavaz = a complete online music and cinema sites portal
اشتراك درگروپ گوگل هم آواز
نشانی پست الکترونیک :
آرشیو هم آواز از groups.google.com

خانه | اخبار | موضوعات | آرشيو خبر | جستجو | نظرسنجي | حريم شخصي كاربران | تالار گفتگو | گالري | وب لينك | محصولات | فروشگاه

دريافت كد اخبار جهت نمايش در سايت شما | نسخه موبایل | نسخه Rss | آمار بازديد | تبليغات در هم آواز | درباره ما | ارتباط با ما

موسيقي سنتي و مقام | موسيقي كلاسيك | موسيقي راك ، پاپ ، جاز | موسيقي فلامنكو | موسيقي فيلم | موسيقي بانوان

آلبوم هاي موسيقي | برنامه كنسرت ها | كافه هنر | مشاهير موسيقي و سينما | فستيوال ها و جشنواره ها | ترانه ها و خاطره ها

فيلم هاي روي پرده | سينما و تئاتر ايران | سينما و تئاتر جهان | انيميشن | نقد و بررسي فيلم | راديو و تلویزیون | هنرمندان و هم آواز

لينک به سايت‌ها و وبلاگ‌ها ، به معناي تائيد ديدگاهها ، مطالب و محتوايشان نيست

تمامي حقوق اين سايت متعلق به هم آواز رسانه ميباشد ، استفاده از مطالب سايت فقط با ذكر نام و آدرس سايت مجاز ميباشد  
  
 Copyright  2006-2014 Hamavaz Resaneh Co. All Rights Reserved

Website Requirements : Best view in 1024 x 768 & Mozilla Firefox | Click Here To Install Flash player 13 Plug-in | Winrar

Help and Support : Tel : 0919 4758764 +98 919 4758764

HAMAVAZ Logo - نشانه رسمي سایت هم آواز HAMAVAZ Logo - نشانه رسمي سایت هم آواز

Hamavaz Monitoring by ServiceUptime.com نسخه موبایل Hamavaz Validate Robots خبر خوان بخشهاي خبري به تفكيك موضوعات Test Hamavaz By McAfee Click Here To Install


مدت زمان ایجاد صفحه : 3.23 ثانیه